Το άρθρο 12 του Νόμου 4387/2016 έχει φέρει δραματικές αλλαγές στις ζωές των ορφανικών οικογενειών, οι οποίες αντιμετωπίζουν πλέον, σε καθημερινή βάση, σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης.
Το άρθρο αυτό καθόρισε άδικα και αντισυνταγματικά ηλικιακά κριτήρια χορήγησης σύνταξης, διακρίνοντας τους δικαιούχους σε α΄ και β΄ κατηγορίας πολίτες, και, παράλληλα, κατέστησε τη Σύνταξη Χηρείας επίδομα, λόγω δραστικών μειώσεων, οι οποίες επήλθαν μέσω του επανυπολογισμού της σύνταξης του εκλιπόντος και μέσω της μείωσης, ανεξαρτήτως ηλικίας, του ποσοστού χορήγησης σύνταξης στον επιζώντα σύζυγο από το 70% στο 50% αυτής που θα εδικαιούτο ο εκλιπών κατά τον χρόνο του θανάτου του και που ίσχυε μέχρι πρότινος. Ειδικότερα, η κατάπτυστη αυτή διάταξη καθόρισε όπως ο επιζών σύζυγος λαμβάνει τη σύνταξη:
· Εφ΄ όρου ζωής, μόνον εφόσον έχει συμπληρώσει τα 55 έτη κατά την ημερομηνία θανάτου του εκλιπόντος.
· Σε περίπτωση που δεν έχει φτάσει το συγκεκριμένο όριο ηλικίας, λαμβάνει τη σύνταξη για τρία έτη και μετά την πάροδο της τριετίας η χορήγηση της σύνταξης διακόπτεται, σε περίπτωση δε που συμπληρωθούν τα 55 έτη κατά την διάρκεια της τριετίας, η σύνταξη επανέρχεται στα 67 έτη.
· Αν όμως τα 55 έτη δεν συμπληρωθούν ούτε κατά την διάρκεια της τριετίας, η σύνταξη χηρείας, μετά την λήξη των τριών ετών, δεν επανέρχεται ποτέ. Καταργείται!
· Εξαίρεση αποτελεί η περίπτωση στην οποία υπάρχουν ανήλικα τέκνα ή σπουδαστές έως 24 ετών, όπου η καταβολή της σύνταξης συνεχίζεται και μετά την τριετία, ανεξαρτήτως της ηλικίας του επιζώντος συζύγου.
· Επιπλέον, αύξησε και πάλι αυθαίρετα τα απαιτούμενου έτη έγγαμου βίου, προκειμένου ο επιζών σύζυγος να δικαιούται σύνταξη από τρία σε πέντε.
Ο παραπάνω αυθαίρετος και άδικος καθορισμός ορίων ηλικίας είναι παράλογος και αντισυνταγματικός, αφού χωρίζει τους πολίτες σε πολίτες πρώτης και δεύτερης κατηγορίας, δεν συνυπολογίζει την μητέρα – νοικοκυρά, η οποία αφοσιώθηκε ολοκληρωτικά στην φροντίδα της οικογένειάς της και δεν έχει εργαστεί εδώ και πολλά χρόνια και η οποία είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρει εργασία, αφού δεν θα πληροί τις προϋποθέσεις που απαιτεί ένας μέσος εργοδότης και δεν συνυπολογίζει καθόλου το σοβαρότατο πρόβλημα της ανεργίας και της ευρύτερης κατάστασης στον εργασιακό χώρο που αφορά στον επιζώντα σύζυγο ανεξαρτήτως φύλου, καθώς είναι εξαιρετικά δύσκολο για άτομα των περίπου 50 ετών να βρουν εργασία.
Πέραν του περίπλοκου καθορισμού του ηλικιακού ορίου, δυσμενής είναι και η ρύθμιση του ποσού που λαμβάνουν οι δικαιούχοι, σύμφωνα με την οποία μειώνεται η σύνταξη χηρείας σε μη ανεκτά όρια διαβίωσης, παραβιάζοντας σαφώς σχετικές διατάξεις του Συντάγματος. Ο δικαιούχος λαμβάνει μόλις το 50% της σύνταξης του θανόντος αντί του 70% που ίσχυε πριν, και αν έχει δική του σύνταξη, λαμβάνει, μετά την τριετία, μόνο το 25% της σύνταξης του θανόντος συζύγου.
Σημειώνεται επίσης, ότι για να εκδοθεί μία σύνταξη χηρείας, προηγείται ο επανυπολογισμός της σύνταξης του θανόντος σύμφωνα με τα κριτήρια του ν. 4387/2016 και στην συνέχεια υπολογίζεται η σύνταξη χηρείας που αναλογεί στον δικαιούχο. Με αποτέλεσμα στις περισσότερες περιπτώσεις το προαναφερθέν 50% να μειώνεται περαιτέρω και να αγγίζει το 40% της σύνταξης που θα ελάμβανε ο εκλιπών.
Δεδομένου ότι και ο ίδιος ο εμπνευστής του άρθρου αυτού κ. Κατρούγκαλος απεκάλεσε τη διάταξη αυτή ως το "μελανό σημείο" του νόμου και ότι, μετά από πολλές συναντήσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Συζύγων Θανόντων Αξιοπρέπεια Ισότητα Αλληλεγγύη( ΑΞ.Ι.Α.) με πολιτικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου Εργασίας, ο Υφυπουργός Κοινωνικών Ασφαλίσεων κ. Πετρόπουλος, αναγνωρίζοντας την αδικία, δεσμεύθηκε για την άμεση νομοθετική ρύθμιση του ζητήματος εντός του τρέχοντος μηνός και άρσης των δυσμενών επιπτώσεων του άρθρου 12 του Νόμου 4387/2016, ερωτάται η αρμόδια κ. υπουργός:
1. Ποιοι μικροπολιτικοί σχεδιασμοί ώθησαν τον Υφυπουργό Κοινωνικών Ασφαλίσεων κ. Πετρόπουλο να αθετήσει για μια ακόμη φορά τη δέσμευση που έδωσε στο Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Συζύγων Θανόντων Αξιοπρέπεια Ισότητα Αλληλεγγύη (ΑΞ.Ι.Α);
2. Θα προβείτε και πότε στην κατάργηση των ηλικιακών ορίων (κάτω των 52 και κάτω των 55 ετών), δεδομένου ότι υπό τις παρούσες συνθήκες στον εργασιακό χώρο, είναι εξαιρετικά δύσκολο, έως αδύνατο, αυτές οι ηλικιακές ομάδες να βρουν μία θέση εργασίας που θα τους εξασφαλίζει τα προς το ζήν;
3. Θα επαναφέρετε το παλαιό καθεστώς, σύμφωνα με το οποίο ο επιζών σύζυγος λάμβανε το 70% της σύνταξης του θανόντος αντί του 50% που ισχύει σήμερα;
4. Προτίθεσθε να μειώσετε τα έτη έγγαμου βίου και να επαναφέρετε το παλαιό καθεστώς των τριών ετών;
Ο ΕΡΩΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ
ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ (ΣΤΑΘΗΣ) ΠΑΝΑΓΟΥΛΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.